Tehdasvierailu vakuutti

Maamark Matekon asiakastarina

Pääkaupunkiseudulla kohta 40 vuotta urakoineen Maamark Oy:n työkohteet ovat lähes poikkeuksetta hankalia.

Ne ovat joko vilkkaasti liikennöityjä tai ne on rajattu rakennusten tai muun infran takia valitettavan suppeiksi.
– Useimmiten kohtaamme molemmat ongelmat, yrityksen toimitusjohtaja Joose Kojo hymähtää. JCB:n, jopa mullistavaksi tituleerattu pyöräalustainen Hydradig kaivukone, on helpottanut töitä merkittävästi. Pienet partiot, tehokkaampi toiminta

JCB Hydradic 110 Helsingin Lauttasaaressa. – Hydradic on erittäin mielenkiintoinen
uutuus, sanoo Maanrakennus Maamark Oy:ön toimitusjohtaja Joose Kojo.

Maanrakennus Maamark Oy:n toimenkuva perinteisestä maanrakennusyrityksestä sähkö- ja tiedonsiirtoverkkojen erikoisosaajaksi on ollut luontevaa. Tietoliikennekaapelointien reititysten suunnittelu ja toteutus ovat tehneet yrityksestä helpon kumppanin, jonka osaamiseen luottavat jo lähes kaikki alan suurimmat toimijat.

Maamarkin luoma konsepti tehokkaista ”partioista” on edullinen, ripeä ja ympäristöystävällinen, johtuen kokeneesta henkilöstöstä sekä tuoreesta konekannasta. Yrityksellä on vahva pääkaupunkiseudun maanalaisten verkkoreittien tuntemus, mikä edesauttaa turvalliseen toimintaan ilman ikäviä yllätyksiä.
Maamarkin pihasta lähtee useimmiten kahden hengen partio liikkeelle. Siihen kuuluvat kohteeseen sopiva kaivukone sekä kuorma-auto. – Onhan meillä paljon kohteita, joissa vaaditaan enemmän kalustoa ja sen myötä henkilöstöäkin, mutta tämä on pääperiaatteemme pienemmissä töissä, Kojo kertoo. Helsingin Lauttasaaressa tehdyn haastattelun aikaan syksyllä 2018 oli 13 partiota töissään ympäri toimialueen. – Kulurakenteemme pysyy kevyenä, ryhmän ollessa pieni, mutta erittäin ammattitaitoinen ja kaluston juuri kohteeseen optimoitu, mies tuumaa. – Ei ne isot tulot, vaan pienet menot, hän naurahtaa. – Kyllähän tehokas konseptimme on asiakkaiden mieleen ja heille me työtämme teemme.
JCB koneita jo 1980-luvulta
Maanrakennus Maamarkilla on pitkä kokemus JCB:n koneista. Niitä on ollut talossa jo 80-luvulta saakka, jolloin elettiin vielä traktorikaivurien kulta-aikaa. – Kyllä meillä on edelleen kaksi JCB traktorikaivuria ja miehiä jotka eivät oikein muilla vehkeillä suostu työskentelemäänkään, Kojo hymyilee. – Mikäs siinä, varsin toimivia laitteita tiettyihin tehtäviin, vaikka eivät ihan ahtaimpiin koloihin mahdukaan.

Maamarkin konekannassa JCB:n osuus on aina ollut huomattava, vaikka Kojo ei merkkiuskolliseksi tunnustaudu. Talossa on tällä hetkellä 14 JCB:tä ja lisääkin on tulossa.
Sanotaan niin, että missään muussa en vanno yhden merkin nimeen kuin pienemmän kokoluokan kurottajissa. Ne ovat kaikki JCB:n mallistosta, yksinkertaisesti siksi, että vastaavia ominaisuuksiltaan ja toimintavarmuudeltaan ei ole.
Uskoani JCB:n innovatiivisuuteen sekä luotettavuuteen lisäsi taannoinen tehdasvierailuni siellä. Komponenttien valinta, työn tarkkuus sekä puhdas ammattiylpeys olivat merkille pantavaa”, Kojo kehuu.

JCB Hydradig, keksittiinkö pyörä uudelleen?

Matekon huoltoauto saapuu Lauttasaareen täsmälleen sovitulla hetkellä, niin kuin
Vepsän Timolla tapana on.

– Meillä on nyt yksi vuoden vanha Hydradig, jonka mittariin on kertynyt 1500 käyttötuntia ja se on kyllä osoittautunut mielenkiintoiseksi uutuudeksi, Kojo kehuu.

JCB Hydradig 110 W:n synty on tehtaan oman näkökannan mukaan yhtä merkittävä kuin oli traktorikaivurin keksiminen. JCB keksi aikanaan tuon oudon laitteen jota edelleenkin valmistetaan monen merkin tuotantolinjoilla ympäri maailman. Tehtaan innovatiivisuudesta kertoo myös se, että lanseerasihan JCB ensimmäisenä myös kurottajan. Hydradig nähdään vastaavanlaisena käänteentekevänä ratkaisuna kumipyörillä kulkevien kaivukoneiden saralla. Se on niin käänteentekevä, että se aiheuttaa vilkasta keskustelua missä ikinä liikkuukin ja sen valitettava tehtävä on avata syvälle juurtuneita ajatusmalleja kaivukoneen ”fysiologiasta”.
Lyhyesti kiteytettynä Hydradig suunniteltiin niin, että kaikki normaalisti ylävaunussa oleva tekniikka siirrettiin alavaunuun. Moottori, jäähdytin, hydrauliikka, akut ja kaikki säiliöt sijaitsevat hydrostaattivetoisten akselien välissä, jolloin koko koneen painopiste ja vakaus ovat omaa luokkaansa. Koneen huollot ja nestetankkaukset käyvät helposti lattiatasolta ja näkyvyys ohjaamosta on täysin omaa luokkaansa.
– Kyllä meilläkin kaikki ukot ovat tuota kokeilleet ja ihmetelleet, mutta Stenbergin Petri on sen tunnit ajanut lähes tyystin, Kojo kertoo. – Veikkaanpa, että jos ehdottaisin hänen ajettavakseen jotain muuta, vanhanliiton konetta, olisi vastaus jyrkkä ei, mies nauraa.
– Meidän Hydradig vaati aluksi hieman hienosäätöä. Kun ongelmat saatiin ratkaistua, niin kone on toiminut hienosti. – Ja jos jotain ilmenisi, Matekon luottohuoltomiehemme Timo Vepsä hoitaisi varmasti homman.
– Matekon huoltopalvelut ovat aina toimineet esimerkillisen hyvin ja heidän hintatasonsa on linjassa kilpailijoidensa kanssa, Joose Kojo päättää.

Shopping Basket

Jätä soittopyyntö

Minne haluat olla yhteydessä?